Menu

DENİZDE BOĞULAN KİŞİYE İLK YARDIM

denizde boğulma, Frank Pia, ilk yardım boğulmalar, ilk yardim eğitimi, Pia Taşıyışı, sağlık önerileri, suda boğulmada ilk yardım,

Bunaltıcı yaz ayları ile beraber insan ruhunu kaplayan ve önlenemez serinleme arzusunu hepimiz biliriz, o bildik serinleme arzusu  ile birçoğumuz kendimizi bir su kenarında buluruz. Yaz ayları ile beraber suda boğulma  olaylarında da maalesef büyük bir artış olur. Bu konuda uzmanların uyarılarının hayati önem taşıdığını unutmamak gerekir. Boğulma düşündüğümüzden de çok daha kısa sürede ve sessiz gerçekleşen bir olay, öyle ki bazen yanı  başımızda yüzen çocuğumuzun boğulmakta olduğunu bile anlamaya biliriz,

"Pia Taşıyışı" Tekniği

Deniz güvenliği konusunda  uzman M.Vittone eski bir cankurtaranın başmından geçen olayı şu şekilde aktarıyor ; " Kaptan, elbiseleriyle tekneden atlayarak 15 metre kadar uzakta yüzmekte olan aileye doğru hızla yüzer, kaptanın paniğine anlam veremeyen , şaşkın şaşkın ne yaptığını soran babayı geçip ona sadece 3 metre mesafede boğulmakta olan 9 yaşındaki kızı suyun altından çıkartarak boğulmasına engel oluyor.Boğulmanın  sadece televizyondan gördüklerinden ibaret olduğunu sanan anne ve baba yanı başlarındaki kızlarının boğulmakta olduğunun farkında bile değildir. Çünkü en ufak bir ses,çırpınma,bağırma,yardım çağrısı yok. Neyse ki kaptan boğulan birini uzaktan bile fark edebileceği tecrübeye sahip "

Mario Vittone cankurtaranlık ile ilgili bütün tecrübesini  " Boğulmak dışarından boğulmak şeklinde görülmez" şeklinde özetliyor.

New York 'un meşhur plajlarında görev yapan ve "Pia Taşıyışı" tekniğine adına veren Frank Pia bu gerçeği ilk farkedenlerden biridir. F.Pia cankurtaranlık yaptığı  1970 'lerde bir öğrenciye para ödeyerek 16  mm'lik kamerasıyla plajda boğulmak üzere olanları ve onların kurtarılmasını filme kaydettirir, Pia görüntüleri analiz ettiğinde ; boğulanların neredeyse hiçbirinin bağırmadığını,yardım istemediği , çok sessiz ve hızlı bir şekilde genelde etrafındakilere hiçbir şey söylemeden sade yüzeyde kalabilmek için en fazla bir dakika mücadele ettikten sonra boğulduğunu, çocuklarda ise bunun 20 saniye devam ettiğini tespit etmiştir.

F.Pia " Boğulanların etrafındakilerin yanlarındakinin boğulduğunu fark etmemeleri istisna değil kaidedir uyarısında bulunuyor."

Boğulan kişilerin neredeyse tamamı neden hiç yardım bile isteyemeden boğuluyor?

Pia, Amerikan Sahil Kurtarma ve Arama Dairesi'nin yayın organı "One Secene" dergisinin 2006 Sonbahar sayısındaki makalesinde  İçgüdüsel Boğulma Tepkisi'ni şöyle anlatıyor ; "Birkaç nadir istisna dışında boğulan kişinin yardım isteyebilecek biyolojik imkana sahip olmadığını, solunum sisteminin önceliğinin nefes alıp vermektir. Nefes alıp verebilen konuşabilir,yardım isteyebilir. Boğulan kişinin ağzı su yüzeyinde yardım istemesine yetecek kadar kalmaz o kısa sürede de ancak nefes almaya çalışır.

Boğulan kişi elini yada kolunun sallayarak yardım isteyemez. İç güdüsel olarak kişi kollarını iki yana açarak su yüzeyinde kalmaya ve nefes almaya çalışır. Pisikilojik olarak boğulan kişi kollarını bilinçli olarak hareket ettiremez , etrafındakilere kol sallayamaz yada kurtarıcıya doğru ilerleme yapamaz,
denizde boğulma, Frank Pia, ilk yardım boğulmalar, ilk yardim eğitimi, Pia Taşıyışı, sağlık önerileri, suda boğulmada ilk yardım,

İçgüdüsel Boğulma Tespiki sürecinde boğulmakta olan kişi suyun içinde aşağı yukarı yönlü dik durur.Yardım görmekte olduğunu hissetmediği sürece de ayaklarını oynatamaz sadece kollarıyla suyun yüzeyinde kalmaya çaba sarf eder. Bu süre yetişkinlerde 60 saniye, çocuklarda 20 saniye civarındadır."

Boğulma ansızın ve siz daha ne olduğunu bile anlayamadan yanıbaşınızda gerçekleşebilecek bir olay,Bu sıcak yaz günlerinde hiçbirimizin içinden çıkmak  istemediği  deniz  keyfini yaşarken dikkatli  bir gözlemci olabiliriz, belki bizde bir boğulmaya engel olabiliriz.


Sonraki Yazılar
« Prev Post
Önceki Yazılar
Next Post »

Henüz Yorum Yapılmamış " DENİZDE BOĞULAN KİŞİYE İLK YARDIM "

Önerilen Yazı
×